Cele Google Analytics – jak je skonfigurować


Nieważne, jaki masz ruch na stronie. Ważne, ile masz konwersji. Wiedza o tym, kto konwertuje i dlaczego, pozwoli Ci skuteczniej rozwijać biznes.

Z tego artykułu dowiesz się jak poprawnie mierzyć cele w Google Analytics.

Konfiguracja celów to fundament dla przyszłych analiz

Cele biznesowe firm działających w sieci są różne:

  • Ecommerce skupia się na sprzedaży
  • Bloger buduje bazę mailingową
  • Agencja marketingowa pozyskuje leady

Google Analytics nie wie, co jest celem Twojej strony (biznesu). Musisz mu to wskazać.

Dzięki skonfigurowanym celom (śledzeniu konwersji) ocenisz:

  • Czy strona jest skuteczna
  • Które kanały pozyskiwania ruchu się sprawdzają
  • Jakie podstrony odwiedzają klienci
  • Które kreacje reklamowe przynoszą zwrot z inwestycji
  • Kto czyta bloga firmowego i czy wpływa to na sprzedaż

Typowe cele w Google Analytics

Konwersje można podzielić na dwie grupy

#1: Makrokonwersje
Powiązane z głównym celem biznesowym firmy. Zwykle jest to zakup lub zdobycie leada (jeśli sprzedaż jest domykana poza Internetem)

#2: Mikrokonwersje
Interakcje ze stroną, które sugerują zainteresowanie użytkownika produktami / usługami. Na przykład:

  • Zostawienie maila
  • Pobranie ebooka
  • Dodanie do koszyka
  • Zapis na wersję próbną
  • Założenie konta

Wszystkie te interakcje możesz mierzyć jako cele w Google Analytics.

Jak skonfigurować cel w Google Analytics

Weźmy na przykład formularz do zapisu na newsletter na damianrams.pl.

zapis na newsletter cel w ga

Po wypełnieniu następuje przekierowanie na stronę /potwierdzenie-zapisu/ (nazwijmy to stroną podziękowania).

Cel w Google Analytics powinien więc zliczać wizyty na podstronę /potwierdzenie-zapisu/

Aby dodać nowy cel, przejdź do sekcji Administracja > Cele

Dodaj nowy cel. Masz do wyboru 4 typy celów.

  • Miejsce docelowe – zlicza wyświetlenie konkretnej podstrony. Przydatne do śledzenia zapisów na newsletter, zakładania kont czy zakupów – o ile wyświetlana jest strona podziękowania.
  • Czas trwania – realizacja celu następuje w momencie, gdy czas trwania wizyty przekroczy określony próg. Może się przydać, jeśli masz serwis z treścią i chcesz monitorować wizyty dłuższe niż X minut.
  • Zdarzenie – najbardziej elastyczny typ konfiguracji celu. Zdarzenia wysyłane do Google Analytics możesz konfigurować dowolnie (najprościej z wykorzystaniem Google Tag Manager). Użyteczne do mierzenia dodania do koszyka, kliknięć, wypełnień formularza bez strony podziękowania.
  • Strony / ekrany na sesję – cel zliczany, gdy liczba odwiedzonych w danej wizycie podstron jest większa niż X. Podobnie jak Czas trwania, ten typ celu może być przydatny dla blogerów czy serwisów z treścią.

Najczęściej do konfiguracji celów będziesz korzystać z typów Miejsce docelowe i Zdarzenie.

W tym przykładzie wybierz Miejsce docelowe. Następnie opcja równa się /potwierdzenie-zapisu/

cel na miejsce docelowe w google analytics

Gotowe – możesz zapisać cel.

Wartość celu w Google Analytics

Celom w Google Analytics możesz nadać wartość.

Jeśli na przykład generujesz leady i wiesz, że co piąty lead kupuje usługi za 3000 zł, to możesz policzyć, ile jeden kontakt jest wart.

włączenie wartości celu w ga

Gdy nadasz wartość celu, w raportach Google Analytics zobaczysz dane w metryce Wartość strony. Przykładowo jeśli użytkownik odwiedził 4 podstrony i zrealizował cel warty 200 zł, to GA dla każdej z tych podstron przypisze 50 zł (200 zł / 4) za “udział” w ścieżce konwersji celu.

wartość strony w google analytics

Dzięki tym danym ocenisz, które z podstron czy artykułów na blogu przekładają się – bezpośrednio lub pośrednio – na przychody.

Ważne – jeśli masz wdrożony moduł ecommerce, to nie nadawaj wartości celu. Zaburzysz wtedy Wartość strony, która będzie sumować przychody z transakcji ecommerce i wartości celów.

W skrócie: albo wartość celu, albo moduł ecommerce.

Ścieżka celu w GA

Uwaga! Teraz nauczysz się jak stworzyć chyba najfajniejszy raport w Google Analytics.

Wiele mówi się o lejkach konwersji i ich analizie. Z GA możesz stworzyć wizualny lejek konwersji. Mowa o raporcie Konwersje > Cele > Wizualizacja ścieżki.

Raport wygląda w ten sposób:

ścieżka celu w GA

Gdy określisz poszczególne kroki np. w procesie zakupowym w ecommerce, ten raport pokaże Ci:

  • Gdzie są słabe punkty w lejku
  • Na których podstronach użytkownicy wychodzą z serwisu
  • Z jakich miejsc na stronie trafiają na ścieżkę realizacji celu

Aby skonfigurować ten raport, musisz znać adresy URL poszczególnych kroków (ekranów) prowadzących do realizacji celu. Następnie włącz opcję Ścieżka i dodaj poszczególne etapy.

Ważne! Aby móc w polach Ekran/strona korzystać z wyrażeń regularnych (RegEx), przy konfiguracji Miejsca docelowego musisz również użyć opcję ”Wyrażenie regularne”.

konfiguracja ścieżki celu w google analytics

Analiza celów i konwersji

Cele pojawiają się jako metryka w wielu standardowych raportach Google Analytics. Najpopularniejsze z nich to:

  • Zachowanie > Zawartość witryny > Strony docelowe
  • Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały
  • Odbiorcy > Ruch mobilny > Przegląd

Jeśli skonfigurujesz cele, to będziesz w stanie ocenić poziom konwersji przez pryzmat różnych kanałów pozyskiwania ruchu, typów urządzeń, stron docelowych etc.

Google Analytics ma też raporty dedykowane celom.

Konwersje > Cele > Przegląd

Podsumowanie, gdzie sprawdzisz:

  • Liczbę realizacji celu
  • Współczynnik konwersji
  • Miejsce realizacji celu
  • Źródło / medium
  • Trend w czasie (wykres)
ecommerce w google analytics

Konwersje > Cele > Wizualizacja ścieżek

Ten raport jest dostępny tylko jeśli skonfigurujesz ścieżkę celu (szczegóły wyżej). Zobaczysz nim lejek konwersji w graficznej formie. Jak na dłoni widać, gdzie na ścieżce znajdują się problematyczne punkty.

Dzięki temu raportowi znajdziesz podstrony, które warto zoptymalizować i w ten sposób podnieść współczynnik konwersji w serwisie.

cele wizualizacja ścieżki

Podsumowanie

Zadbaj o konfigurację celów w Google Analytics – bez nich nie ocenisz skuteczności strony internetowej czy działań marketingowych.

Google Analytics dla Ecommerce
(praktyczny kurs online)

Zaawansowany kurs online z elementami Data Studio i GTM.
Zbuduj kompleksowy system raportowania, który pomoże Ci zwiększyć rentowność Twojego e-commerce.

? 11h praktycznych materiałów wideo
Gotowe skrypty i szablony
? Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku
Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Kurs obejmuje zarówno Universal Analytics, jak i podstawowe aspekty Google Analytics 4!

Co ważne:
? Duży nacisk położony jest na aspekt wdrożeniowy z wykorzystaniem GTM, dataLayer, wtyczek lub z programistami.
? Kurs zawiera pełne wdrożenia na przykładzie konkretnych platform: PrestaShop, WooCommerce.

Po kursie będziesz umieć:
Bezbłędnie skonfigurować Google Analytics dla e-commerce
Wdrożyć Enhanced E-commerce na różnych platformach, a także na dedykowanym systemie we współpracy z programistami
Podnieść konwersję dzięki analizie właściwych danych
Skracać czas konieczny do analizy danych
Dobierać metryki przydatne w e-commerce
Wykorzystywać Google Data Studio do budowania przejrzystych raportów
Wykrywać błędy w działaniu Twojego sklepu lub strony www


Śledź zarówno makro-, jak i mikrokonwersje. Tam, gdzie możliwe dodaj też wartość celu i skonfiguruj ścieżkę celu. Odblokujesz w ten sposób raporty pokazujące, które podstrony są wartościowe oraz gdzie czają się problemy z konwersją.

Przeczytaj też:

7 niedocenianych raportów w Google Analytics

Zadbaj o poprawne dane – zrób audyt Google Analytics

Tagowanie linków UTM

Dedykowane szkolenie z Google Analytics 4


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

8 Comments

  1. Ja cały czas mam zagwozdkę jakie cele powinien mieć blog w którym pisze się o webdevelopmencie, a który nie ma newslettera. Może podpowiesz?

    1. Zależy, jakie są Twoje cele związane z tym blogiem. Zakładam, że jakieś masz, na przykład:
      – Przewijanie artykułów min. do połowy
      – Przejścia do platform social media i „polajkowanie treści”
      – Dodanie komentarza
      – Sharowanie wpisu w social media
      – Spędzenie na wpisie min. 5 minut

      Cele są kwestią indywidualną, więc musisz się najpierw zastanowić co jest dla Ciebie istotne.

  2. A jeśli konwersja jest telefonem ?
    Czy są jeszcze jakieś sposoby oprócz
    * numeru od Google’a
    * ukrywanie części numeru
    ?

    1. Można zaimportować konwersje offline przez Measurement Protocol. Ma to jednak swoje ograniczenia, bo nie będziesz znać CID, czyli nie przypiszesz sobie tych konwersji do konkretnego źrodła ruchu, strony wejścia czy czegokolwiek innego. Taki import się przyda, aby w jednym miejscu zobaczyć wszystkie konwersje, natomiast szczegółowej analizy na nich nie zrobisz.

    1. Rafał, w takim przypadku potrzebujesz modyfikacji śledzenia odsłon. Fragment po # możesz przechwycić w GTM zmienną o typie Adres URL, wybierając opcję „Zapytanie”. Na bazie takiej zmiennej możesz zrobić regułę, która uruchomi się, gdy ta zmienna zawiera tekst „kontakt”. W wirtualnej odsłonie parametr page ustaw na wartość tej zmiennej i powinno działać. Myślę, że zrobię o tym oddzielny artykuł niebawem, bo to przydatny temat.

  3. Świetny artykuł.
    Niestety coś u mnie poknociłem w ustawieniach GA i źle mi zlicza źródło konwersji. Mam np wejście na stronę z Google.pl, następnie koszyk, płatność (przejście do systemu) i podstrona potwierdzenie zamówienia.

    GA zlicza mi konwersję nie z wyszukiwarki Google.pl tylko jako odesłanie z systemu płatności lub odesłanie z banku. Wcześniej zliczało mi dobrze a teraz nie mam pojęcia co zrobiłem, że źle zlicza źródło celu.