Jak zabezpieczyć dane w Google Analytics?


W implementacjach Google Analytics błędy zdarzają się często. Z niejednego źródła słyszałem już, że ponad 90% kont zawiera przynajmniej jeden poważny błąd. Moje doświadczenia są podobne.

Istnieje pewna grupa błędów w implementacji, która powoduje, że możesz stracić część, lub nawet wszystkie dane.

Na co powinieneś uważać i jak zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami?

Uważaj na filtry w Google Analytics

Filtry w Google Analytics pozwalają Ci modyfikować dane, jakie są wyświetlane w raportach. To przydatna funkcjonalność, bo możesz dzięki niej:

  • Wyrzucić spam z raportów
  • Wykluczyć IP swojego biura
  • Usunąć niepotrzebne parametry z adresów URL (jak fbclid)
  • Wyświetlić pełną domenę w raportach
  • Scalić różne subdomeny z ruchu z Facebooka w jedną (porządek w raportach)

Dzięki filtrom Twój Analytics jest utrzymany w większym porządku. Takie dane sprawniej przeanalizujesz.

Filtry mają jeden haczyk – ich działanie jest nieodwracalne.

Jeśli wykluczysz filtrem ruch ze swojego biurowego IP, to Analytics go nie zarejestruje. Brak tu magicznego przycisku “pokaż ukryty ruch”. Te dane po prostu nie istnieją.

W konfiguracji filtra może przytrafić się błąd. Być może wykluczysz nie ten adres IP, co trzeba.

Błędy w filtrach w Google Analytics się zdarzają. A wtedy danych już nie odzyskasz…

Być może pomylisz się w konfiguracji i nie będziesz rejestrować ruchu z subdomeny, na której odbywa się realizacja zamówienia.

A może zablokujesz rejestrowanie zdarzeń, które transportują dane dla modułu E-commerce?

Załóżmy, że zdarza się taka wpadka. Orientujesz się dopiero po dwóch tygodniach. I jest kiepsko, bo tych danych już nie odzyskasz.

Sposób na backup danych w Google Analytics

Działania filtrów nie da się odwrócić. Możesz natomiast stworzyć coś na wzór kopii zapasowej.

Polecanym przez wielu ekspertów rozwiązaniem jest posiadanie trzech widoków danych w każdej z usług Google Analytics.

Te widoki to:

  1. Master (widok główny)
  2. Test (widok testowy)
  3. RAW (widok bez filtrów)

W kontekście backupu danych kluczowy jest widok RAW (bez filtrów).

Taki widok powinien mieć identyczną konfigurację jak widok główny, za wyjątkiem filtrów, których w tym widoku w ogóle nie nakładasz. Cała reszta, czyli cele, e-commerce, grupowanie treści, metryki skalkulowane, strefa czasowa, waluta i inne ustawienia powinny być identyczne.

Jak utworzyć widok bez filtrów

Utworzenie widoku bez filtrów to bułka z masłem.

Krok #1: Przejdź do sekcji Administracja > Ustawienia widoku i skopiuj widok danych. Zrób to dla swojego głównego widoku, z którego najczęściej korzystasz.

Krok #2: W nowo utworzonym widoku przejdź do sekcji “Filtry” i usuń wszystkie.

To wszystko. Gotowe.

Istotne – nowy widok zaczyna zbierać dane dopiero od momentu utworzenia. Nie znajdziesz w nim danych historycznych.

Dlatego istotna jest prawidłowa konfiguracja Google Analytics już od samego początku działania strony internetowej.

Jeśli chcesz się więcej dowiedzieć na temat błędów w Google Analytics, sprawdź

3 typowe błędy w Google Analytics, które robią z Twoich danych śmietnik

Audyt Google Analytics

Google Analytics dla Ecommerce
(praktyczny kurs online)

Zaawansowany kurs online z elementami Data Studio i GTM.
Zbuduj kompleksowy system raportowania, który pomoże Ci zwiększyć rentowność Twojego e-commerce.

? 11h praktycznych materiałów wideo
Gotowe skrypty i szablony
? Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku
Certyfikat ukończenia kursu (PDF)

Kurs obejmuje zarówno Universal Analytics, jak i podstawowe aspekty Google Analytics 4!

Co ważne:
? Duży nacisk położony jest na aspekt wdrożeniowy z wykorzystaniem GTM, dataLayer, wtyczek lub z programistami.
? Kurs zawiera pełne wdrożenia na przykładzie konkretnych platform: PrestaShop, WooCommerce.

Po kursie będziesz umieć:
Bezbłędnie skonfigurować Google Analytics dla e-commerce
Wdrożyć Enhanced E-commerce na różnych platformach, a także na dedykowanym systemie we współpracy z programistami
Podnieść konwersję dzięki analizie właściwych danych
Skracać czas konieczny do analizy danych
Dobierać metryki przydatne w e-commerce
Wykorzystywać Google Data Studio do budowania przejrzystych raportów
Wykrywać błędy w działaniu Twojego sklepu lub strony www


Podsumowanie

Podobno ludzie dzielą się na tych, którzy robią backup i na tych, którzy “będą go robić”. Ufam, że w kontekście Google Analytics dołączysz do tej pierwszej grupy.

Nigdy nie wiadomo, kiedy w konfiguracji GA trafi się poważny bubel – dlatego warto mieć widok bez filtrów. Tak dla świętego spokoju.


Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.