Jak zabezpieczyć dane w Google Analytics?
W implementacjach Google Analytics błędy zdarzają się często. Z niejednego źródła słyszałem już, że ponad 90% kont zawiera przynajmniej jeden poważny błąd. Moje doświadczenia są podobne.
Istnieje pewna grupa błędów w implementacji, która powoduje, że możesz stracić część, lub nawet wszystkie dane.
Na co powinieneś uważać i jak zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami?
Uważaj na filtry w Google Analytics
Filtry w Google Analytics pozwalają Ci modyfikować dane, jakie są wyświetlane w raportach. To przydatna funkcjonalność, bo możesz dzięki niej:
- Wyrzucić spam z raportów
- Wykluczyć IP swojego biura
- Usunąć niepotrzebne parametry z adresów URL (jak fbclid)
- Wyświetlić pełną domenę w raportach
- Scalić różne subdomeny z ruchu z Facebooka w jedną (porządek w raportach)
Dzięki filtrom Twój Analytics jest utrzymany w większym porządku. Takie dane sprawniej przeanalizujesz.
Filtry mają jeden haczyk – ich działanie jest nieodwracalne.
Jeśli wykluczysz filtrem ruch ze swojego biurowego IP, to Analytics go nie zarejestruje. Brak tu magicznego przycisku “pokaż ukryty ruch”. Te dane po prostu nie istnieją.
W konfiguracji filtra może przytrafić się błąd. Być może wykluczysz nie ten adres IP, co trzeba.
Być może pomylisz się w konfiguracji i nie będziesz rejestrować ruchu z subdomeny, na której odbywa się realizacja zamówienia.
A może zablokujesz rejestrowanie zdarzeń, które transportują dane dla modułu E-commerce?
Załóżmy, że zdarza się taka wpadka. Orientujesz się dopiero po dwóch tygodniach. I jest kiepsko, bo tych danych już nie odzyskasz.
Sposób na backup danych w Google Analytics
Działania filtrów nie da się odwrócić. Możesz natomiast stworzyć coś na wzór kopii zapasowej.
Polecanym przez wielu ekspertów rozwiązaniem jest posiadanie trzech widoków danych w każdej z usług Google Analytics.
Te widoki to:
- Master (widok główny)
- Test (widok testowy)
- RAW (widok bez filtrów)
W kontekście backupu danych kluczowy jest widok RAW (bez filtrów).
Taki widok powinien mieć identyczną konfigurację jak widok główny, za wyjątkiem filtrów, których w tym widoku w ogóle nie nakładasz. Cała reszta, czyli cele, e-commerce, grupowanie treści, metryki skalkulowane, strefa czasowa, waluta i inne ustawienia powinny być identyczne.
Jak utworzyć widok bez filtrów
Utworzenie widoku bez filtrów to bułka z masłem.
Krok #1: Przejdź do sekcji Administracja > Ustawienia widoku i skopiuj widok danych. Zrób to dla swojego głównego widoku, z którego najczęściej korzystasz.
Krok #2: W nowo utworzonym widoku przejdź do sekcji “Filtry” i usuń wszystkie.
To wszystko. Gotowe.
Istotne – nowy widok zaczyna zbierać dane dopiero od momentu utworzenia. Nie znajdziesz w nim danych historycznych.
Dlatego istotna jest prawidłowa konfiguracja Google Analytics już od samego początku działania strony internetowej.
Jeśli chcesz się więcej dowiedzieć na temat błędów w Google Analytics, sprawdź
3 typowe błędy w Google Analytics, które robią z Twoich danych śmietnik
Google Analytics dla Ecommerce
(praktyczny kurs online)
Zaawansowany kurs online z elementami Data Studio i GTM.
Zbuduj kompleksowy system raportowania, który pomoże Ci zwiększyć rentowność Twojego e-commerce.
? 11h praktycznych materiałów wideo
? Gotowe skrypty i szablony
? Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku
? Certyfikat ukończenia kursu (PDF)
Kurs obejmuje zarówno Universal Analytics, jak i podstawowe aspekty Google Analytics 4!
Co ważne:
? Duży nacisk położony jest na aspekt wdrożeniowy z wykorzystaniem GTM, dataLayer, wtyczek lub z programistami.
? Kurs zawiera pełne wdrożenia na przykładzie konkretnych platform: PrestaShop, WooCommerce.
Po kursie będziesz umieć:
✅ Bezbłędnie skonfigurować Google Analytics dla e-commerce
✅ Wdrożyć Enhanced E-commerce na różnych platformach, a także na dedykowanym systemie we współpracy z programistami
✅ Podnieść konwersję dzięki analizie właściwych danych
✅ Skracać czas konieczny do analizy danych
✅ Dobierać metryki przydatne w e-commerce
✅ Wykorzystywać Google Data Studio do budowania przejrzystych raportów
✅ Wykrywać błędy w działaniu Twojego sklepu lub strony www
Podsumowanie
Podobno ludzie dzielą się na tych, którzy robią backup i na tych, którzy “będą go robić”. Ufam, że w kontekście Google Analytics dołączysz do tej pierwszej grupy.
Nigdy nie wiadomo, kiedy w konfiguracji GA trafi się poważny bubel – dlatego warto mieć widok bez filtrów. Tak dla świętego spokoju.