35+ narzędzi analitycznych dla marketera
Narzędzia analityczne – są ich na rynku setki. W tym artykule znajdziesz listę 37 wybranych narzędzi do testów A/B, analityki, optymalizacji konwersji, heatmap i ankiet.
Pamiętaj o najważniejszym – narzędzia nie wykonają za Ciebie pracy. Musisz poświęcić czas na analizy i wyciągnięcie wniosków. Ale dobrze dobrany software ułatwi zbieranie danych i przyspieszy ich obrobienie.
Narzędzia analityczne
[Bezpłatne] Google Analytics
Google Analytics to klasyk. Prawdziwe centrum dowodzenia analityką internetową w większości firm. Nawet w wersji darmowej to prawdziwy kombajn – o ile zadbasz o dobre wdrożenie Google Analytics.
W komplecie z Google Analytics warto korzystać z Google Tag Manager. To narzędzie ułatwia implementację i zarządzanie tagami (nie tylko Google Analytics, ale też pixelem Facebooka, kodami Google Ads, kodami narzędzi marketignowych).
Niewątpliwą zaletą GA jest jego popularność. Dzięki niej w Internecie znajdziesz tysiące darmowych poradników, artykułów, rozwiązań. Dostęp do wiedzy oraz szablonów oszczędza czas, pozwala też szybciej znaleźć odpowiedzi na skomplikowane problemy.
Dodatkowo niemal każde liczące się narzędzie marketingowe posiada integrację z Google Analytics.
Heap
Heap posiada rozbudowane funkcjonalności pomagające łatwiej analizować nie tylko zachowania na stronach internetowych, ale też wewnątrz aplikacji SaaS.
Zaletą jest auto-tagowanie – czyli mierzenie podstawowych interakcji na stronie bez potrzeby konfigurowania każdej z nich (jak ma to miejsce w Google Analytics).
Yandex Metrica
Ciekawe narzędzie, które poza setkami metryk, cyferek i tabel oferuje też nagrania sesji, mapy kliknięć i przewijania strony.
Yandex Metrica ma też tę przewagę nad Google Analytics, że zawsze możesz uniknąć próbkowania danych. Będziesz po prostu dłużej czekać na wyniki w raporcie.
Matomo
Matomo jest dostępne w wersji darmowej, jeśli zainstalujesz system na własnym serwerze. To ciekawa opcja dla firm, które nie chcą trzymać swoich danych na serwerach firm trzecich.
Lista funkcjonalności jest dość imponująca, bo uwzględnia – poza raportami – także menedżera tagów, nagrania sesji czy testy A/B.
Narzędzia do raportowania i dashboardów
Życie bez dashobardów byłoby żmudne. Za każdym razem, gdy chciałbyś sprawdzić istotne metryki, musiałbyś od nowa wyklikiwać raporty. Dlatego pracę z nimi warto sobie usprawnić – połączyć dane z różnych kanałów i zwizualizować.
Supermetrics
Wtyczka do Google Sheets, dzięki której zaimportujesz dane z różnych kanałów (Google Ads, Facebook, Twitter, Bing, baza danych, system sklepowy).
Supermetrics pozwoli Ci połączyć dane w jednym miejscu i zbudować raportowanie wykraczające poza możliwości np. samego Google Analytics.
OWOX BI
Rozbudowane narzędzie, ale dla marketera kluczowa będzie funkcjonalność “Pipeline”. Dzięki niej zaimportujesz dane o kampaniach reklamowych (Facebook, AdRoll, Instagram, LinkedIn i inne) do Google Analytics.
Import można zautomatyzować. W bezpłatnej wersji możesz podłączyć do GA dwa konta reklamowe. Na potrzeby digital marketera pracującego in-house to już spore ułatwienie pracy.
[Bezpłatne] Google Data Studio
Darmowe i proste w obsłudze narzędzie do budowania dashboardów. Świetne do budowania nieskomplikowanych systemów raportowania.
Data Studio ma swoje wady. Możliwości wizualnej prezentacji danych są ograniczone, podobnie jak możliwości grupowania danych czy ich filtrowania.
Dlatego przy rozbudowanych, zaawansowanych dashboardach lepiej sprawdzą się narzędzia wyższej klasy (jak Tableau czy Power BI).
Narzędzia do heatmap, clickmap i nagrań sesji
Narzędzia do heatmap pozwalają zobaczyć, jak w rzeczywistości użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną.
Wszystkie narzędzia z listy poniżej oferują podobny zestaw funkcjonalności.
Heatmapy (mapy cieplne) – grafika przedstawiająca za pomocą kolorów obszary, w których użytkownicy poruszają kursorem. Pomaga określić, które elementy witryny interesują użytkowników, a które są pomijane.
Clickmapy (mapy kliknięć) – podobne do heatmap, ale przedstawiają kliknięte elementy (także te, które nie są linkami). Przydadzą Ci się do znalezienia błędów w UX (jak niepodlinkowane elementy, które są często klikane) i określenia, czy linki ściągające najwięcej uwagi to na pewno główne CTA danej podstrony.
Nagrania sesji – to wideo rejestrujące ekran użytkownika podczas korzystania z Twojej strony.
Analityka formularzy – raporty pokazujące problemy z formularzami na stronie. Formularze to kluczowy punkt serwisu. Ich analityka wskazuje między innymi:
- Na których polach następuje porzucenie
- Które pola nie są wypełniane
- Ile % użytkowników kończy wypełnianie formularza
Ankiety
Narzędzia do ankiet to osobna kategoria w tym artykule. Niektóre z narzędzi do heatmap oferują też małe widgety z ankietami, dzięki którym możesz zebrać feedback od użytkowników.
Popularne narzędzia do heatmap:
- Hotjar
- CrazyEgg
- LuckyOrange
- Smartlook
- Mouseflow
- Inspectlet
- Clicktale
Porównanie narzędzi do heatmap
Porównanie pakietów dla 500,000 odsłon / miesiąc.
Nazwa | Funkcjonalności | Cena |
Hotjar |
Przechowywanie danych: | €89 |
CrazyEgg |
Przechowywanie danych: | $249 |
LuckyOrange |
Przechowywanie danych: | €89 |
Smartlook |
Przechowywanie danych: | €139 |
Mouseflow |
Przechowywanie danych: | €399 |
Inspectlet |
Przechowywanie danych: | €132 |
Najtańsze rozwiązania dla małych stron (do 20,000 sesji / miesięcznie).
- LuckyOrange – $10 / miesiąc
- Smartlook – €32 / miesiąc
Narzędzia do ankiet
Ankiety to niedoceniane narzędzie. Pozwalają pozyskać informację zwrotną bezpośrednio od klientów, subskrybentów newslettera czy użytkowników strony.
W ten sposób zdobędziesz wiedzę o nieoczywistych problemach z witryną i pozyskasz pomysły na usprawnienie UX czy komunikacji marketingowej.
Czasem rezultaty badań ankietowych dają też wskazówki dotyczące oferty produktowej.
Sprawdź też mój kompleksowy poradnik do badań ankietowych pod kątem konwersji.
[Bezpłatne] Google Forms
Z tego narzędzia korzystam najczęściej. Nie oferuje zbyt wiele wizualnie, interfejs jest też niestety dość toporny. Zalety? Jest darmowe, ma wszystko, czego potrzeba do podstawowych ankiet, i jednym kliknięciem eksportuje wyniki do Google Sheets.
Survicate
Polskie narzędzie do ankiet. Zarówno małych widgetów na stronie, jak i dłuższych formularzy ankietowych.
Plusem jest prosta integracja z Google Analytics. Dzięki niej możesz sprawdzić, jak zachowują się na stronie osoby udzielające konkretnych odpowiedzi na pytanie z ankiety.
Połączenie Survicate z Google Analytics ma potężny potencjał analityczny.
Qualaroo
Amerykański odpowiednik Survicate. Zdecydowanie droższy. Skupiony wyłącznie na ankietach w postaci widgetów.
Surveymonkey
Rozbudowane narzędzie do budowania ankiet. Oferuje też przyjazny UX formularzy, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. To pozwala z kolei zwiększyć responsywność uczestników badań.
Crowdsignal
14 rodzajów pytań, edytor umożliwiający dopasowanie wyglądu ankiety do Twoich potrzeb. A to wszystko dostępne w darmowej wersji z nielimitowaną liczbą ankiet i odpowiedzi.
Webankieta
Polskie narzędzie do ankiet. Wyróżnia je między innymi 40 gotowych szablonów graficznych – coś dla tych, którzy chcą mieć piękne ankiety, ale nie mają czasu ich samodzielnie projektować. Graficzna prezentacja wyników ankiet przyśpiesza ich analizę.
Typeform
Typeform wyróżnia się przede wszystkim interfejsem i designem ankiet. Oferuje dynamiczne efekty czy sterowanie klawiaturą – generalnie wyższą wygodę dla użytkownika.
Narzędzia do badań użyteczności
Szybka i skuteczna metoda na znalezienie problemów z UX strony? Badania użyteczności. Jeśli nie masz czasu prowadzić je samodzielnie, to możesz je zlecić przez jedno z poniższych narzędzi.
Niektóre oferują też bazę respondentów.
UsabilityHub
Świetne narzędzie do pozyskania szybkiego feedbacku. Przetestujesz kreacje reklam, design czy nawet makietę strony. Uczestnicy badań odpowiadają na Twoje pytania. Całość dzieje się automatycznie – ustawiasz test, grupę docelową i czekasz na odpowiedzi.
Możesz też skorzystać z darmowej wersji i rozesłać link do testu do odbiorców.
UserTesting
Narzędzie do zdalnych badań użyteczności. Główną zaletą jest szeroka baza respondentów, ale niestety osób z Polski jest tam niewiele. Narzędzie przydatne więc głównie dla firm działających na rynkach anglojęzycznych. Brak darmowego triala, należy aplikować o demo.
Uxeria
Polskie narzędzie do badań użyteczności. Oferuje szereg możliwości: od klasycznych badań scenariuszowych, po testy X sekund, sortowanie kart czy ankiety. Rekrutację testerów możesz przeprowadzić samodzielnie lub ją zlecić.
TryMyUI
Narzędzie podobne do UserTesting.com, ale umożliwia zapis na darmową wersję próbną. W wersji darmowej płacisz tylko za przeprowadzone testy – 35$ za jeden kredyt.
Narzędzia do testów A/B
Dzięki testom A/B dowiesz się, które rozwiązania na Twojej stronie najlepiej się sprawdzają.
[Bezpłatne] Google Optimize
Funkcjonalności raczej podstawowe, ale dla większości marketerów będzie wystarczające. Ograniczenia to max. 3 testy prowadzone jednocześnie w wersji darmowej.
Optimizely
Rozbudowane narzędzie do testów A/B. Nie tylko dla stron internetowych, ale także dla aplikacji przeglądarkowych czy mobilnych (skierowane do teamów produktowych).
Visual Website Optimizer (VWO)
Tańsze od Optimizely, oferuje też darmowy, 30-dniowy trial. Poza testami A/B uruchomisz też z VWO heatmapy, ankiety czy nagrania sesji. Wszystko w jednym.
Omniconvert
Narzędzie mocno skupione na personalizacji, czyli wyświetlaniu konkretnych komunikatów w zależności od typu i zachowania użytkownika. Oczywiście testy A/B i ankiety też są w pakiecie.
Inne narzędzia do testów A/B:
Narzędzia do sprawdzania szybkości strony
Im szybciej działa Twoja strona, tym większa szansa na to, że użytkownik na niej zostanie i przekonwertuje.
Dostępne są darmowe narzędzia, które sprawdzą szybkość Twojej strony. Dowiesz się też, co powinieneś poprawić, aby skrócić czas ładowania się witryny.
Polecam Pingdom, ponieważ pozwala Ci wybrać lokalizację serwera, z którego sprawdzana jest szybkość Twojej strony.
Różnice są spore. Dla damianrams.pl:
- Frankfurt: 2.00 sekundy
- San Francisco: 4.87 sekundy
Szybkość strony jest sprawdzana z Kanady, więc trzeba brać na to poprawkę – wyniki dla użytkowników z Polski prawdopodobnie byłyby lepsze.
Sprawdzisz wynik strony na mobile i desktop. Przydatne, bo wyniki mogą się mocno różnić.
Podsumowanie
Ta lista narzędzi jest żywym organizmem. Będę tutaj dodawał kolejne przydatne narzędzia – także warto dodać link do zakładek 🙂
Jeśli znasz użyteczne narzędzia analityczne, których nie wymieniłem – koniecznie daj znać w komentarzach.
Szukam opisów, stron opisujących omniconvert. Narzędzie wydaje się być niezłe w dobrej cenie, ale brak opisu. Chcę pokazywać komunikat dla porzucających stronę w wersji mobile…
Dla desktopa to proste – akcja exit. Dla mobile już nie takie proste.